Дмитро ПАВЛИЧКО: «Щоб мене як старого сприймали, не хочу. «Щасливий той, хто помре молодим» — це римська приказка. Я молодий, і померти молодим хочу!»
(Продовження. Початок у № 39, № 40)
«Донеччина — споконвіку українська козацька земля, там Українська держава починалася»
— Дмитре Васильовичу, ви слушно сказали, що війну з Росією Україна вже виграла...
— ...виграла!..
— ...а Крим і Донбас в Україну повернуться? Вони взагалі нашій країні потрібні?
— Спочатку про Донбас скажу. Донеччина — споконвіку українська козацька земля, там Українська держава починалася — неподалік від моря, у степах, де ще вугільних шахт не було, і права Донеччиною торгувати ми не маємо!
— Хоча ви ж пам’ятаєте, що Гончар у своїх щоденниках стосовно цього писав? «Донбас — це ракова пухлина, то відріжте його, киньте в пельку імперії, нехай подавиться, бо метастази задушать усю Україну!»?
— Ні, цього — «в пельку імперії» — робити не можна: ну як це? Ми торгуємося, за щастя своє землю віддаємо?!
— Зрозуміло. А Крим?
— А щодо Криму, книга вийшла, до якої я написав передмову... У 76-му, коли був головним редактором «Всесвіту», я у двох номерах «Подорож у Східні країни» Вільгельма де Рубрука опублікував — це фламандський чернець, який на схід Франції від короля Луї IX поїхав. Його шлях через Крим лежав, і він пише, що він теж русичів зустрів! Між Доном і Волгою: там армія Батия — онука Чингісхана — стояла, і ось цей Рубрук розповідає, якою Русь у 1253 році була.
Папа Римський Інокентій IV королівську корону Данилові Галицькому дав — таку саму, як французькому королеві Луї. Я, знаючи про це і як посол у Польщі, нашого з вами друга Леоніда Кучму намагався переконати в тому, що пам’ятник Данилові Галицькому у Холмі необхідно встановити, — нехай зараз це Польща, але це його столиця була! Я все для того, щоб цей пам’ятник видатному державнику, королю нашому і князю, встановлено було, підготував, тут, у Львові, на мідній дошці вилив, що президент України Леонід Кучма цей пам’ятник на честь Данила Галицького встановив. І президент Польщі Квасневський назустріч пішов, і представник римо-католиків, єпископ, погодився: мовляв, добре, але не пам’ятник, а гранітну таблицю, дошку...
Кучма пообіцяв: «Я приїду, а ти текст мені напиши — промову там виголосити хочу», але коли я до нього вдруге приїхав, настрій у нього зовсім інший був: «Про це ми ніколи більше не говоритимемо». Виявляється, Анатолій Орел та Анатолій Зленко, радники промосковської орієнтації, його переконали: «Жодних пам’ятників Данилові Галицькому на території Польщі ставити не можна!».
Так от, до чого я веду? У 1253 році Крим територією Київської Русі був, і фламандський чернець пише, що тут русичі жили і християнська церква була! Русь до того часу вся християнською була. Батий золото з наших церков зняв і на Європу пішов, а потім повернувся і над Волгою сів, й ось цей чернець до Батия вирушає, а той йому каже: «У Каракорум, у Монголію їдь» — і він їде! Але ж і я у Монголію у 88-му році їду (сміється), сліди цього ченця шукаю — і знаходжу.
Чим Золота Орда була? Це суцільна кавалерія, держава-армія. Вони до Данила Галицького прийшли: «Ми тобі ярлик на князювання даємо, і далі правитимеш тут, але нам данину плати!» — і далі пішли, так от, я ще раз повторю: Крим нашим уже тоді був, Русь велика сіль із Криму брала...
Чи повернуться Крим і Донбас в Україну? Думаю, це відбудеться. Спершу Донеччина повернеться, а потім настане час і Криму. Ви ж розумієте, що мостом, Росією над українським морем побудованим, туди військова техніка їхатиме...
— ...ну звісно...
— ...і Крим, цілком можливо, військовою базою російською, із ядерною зброєю стане... Якщо світ дозволить цьому статися, на нас цілковите знищення може чекати, але я вірю, що цього не буде...
Дивіться: Сталін помер — й одразу у світі все змінилося...
— ...картина світу іншою стала!
— І тут те саме — Бог мудрий, він людину за своїм образом і подобою створив, але попередив: «Ти смертна».
«Я на Солженіцина триповерховим матом попер: «Ти ще більший шовініст, ніж усі інші, бачити тебе не можу!»
— Чому ви свого часу із Солженіциним посварилися?
— О! Солженіцин до мене на всесоюзному письменницькому з’їзді в Москві підійшов і сказав: «Дмитре Васильовичу, ви — видатний український поет, я вас поважаю, а ви мене підтримуєте? Я цю комуністичну владу знищити хочу». Я відповів: «Боже мій, я ж вас читаю, але скажіть мені, що з Україною буде, коли ця комуністична влада впаде?». Він: «А що з Україною може бути? Україна — це частина Росії», і я триповерховим матом на нього як попер! «Ти, — закричав, — ще більший шовініст, ніж усі інші, бачити тебе не можу!». Після цього «Як нам облаштувати Росію?» він написав — я це все теж читав...
Страшною він людиною був і, до речі, з радянською владою мудро боровся, описав, якою Росія як в’язниця була...
— ...але шовініст, імперіаліст...
— Але й сама Росія перестала його поважати — перспективи в них жодної немає.
— Ми, на вашу думку, досі раби?
— О ні, але!.. Я вам зараз прочитаю вірш, 2017 року.
Боявся я й боюсь щасливим бути
На цій землі, де мій народ воскрес,
Воскрес, та не порвав
кайдани-скрути,
Скрипить його свобода, як протез.
Все протезоване, крім хліба й праці.
За волю, як ти злодій, заплати!
Ховай, як маєш долара, в матраці,
Кричи, що ти жебрак, до хрипоти!
Так грають обрані пани мого народу.
А все тому, що він — сліпа юрба,
Навикла до невольничого смроду,
До звичаїв московського раба.
Не любить він своєї мови й пісні,
Безпам’ятний та висохлий макух,
Хоч не стискають ланцюги залізні,
Мертвіє в ньому України дух.
А мій народ, як та жидів колона
Розірвана: одних веде Мойсей,
А другі рвуть назад до фараона;
І ті, і ті — круті, як сто смертей.
За що я свій народ люблю, не знаю.
Невже за те, скажіть мені, що я
Себе самого в ньому проклинаю,
Бо він — душа скалічена моя?!
— Чудово!
— Підкреслю: це не про всіх українців, — це про тих хохлів, які тепер у Верховній Раді сидять, тому що як я сказати, що раби ми, можу, якщо у нас щодня люди на фронті гинуть? Хто вони? Українськомовні, російськомовні, іншими мовами говорять, а Україну вони захищають! Ми це розуміємо і рабами бути перестаємо, але й такі, про яких я написав, серед нас є — і раби є, і вільні!
«Серед представників нашої епохи найвидатніший український поет Василь Стус»
— Що таке національна еліта і чи є в Україні українська національна еліта?
— Дякую вам за це запитання! — внутрішньо я до нього готувався. Я людина конкретна... (Усміхається). Ми вже про те, що таке національна ідея, говорили — це незримий, але дієвий творець державності, захисту цієї державності, економічного розвитку і щасливого життя, але в різні часи...
— ...корекція відбувається...
— Так, цієї ідеї. Нинішня: наша національна мета — вступ до Євросоюзу і НАТО. Це визначено, за це проголосували, і це прекрасно, а чи є у нас національна еліта? Звичайно, є, але я гуманітарій, і геніальних хірургів, льотчиків або аграріїв назвати не зможу — лише представників духовної, гуманітарної еліти.
Насамперед це українські письменники, але і в середовищі неписьменників люди є, які до еліти належать. Богдан Горинь — політик, мистецтвознавець, Андрій Содомора — перекладач творів античної літератури, письменник, Іван Ющук — видатний мовознавець, людина, яка все про історію української мови знає, яка словник української мови VI століття випустила! Іван Марчук — великий художник, Юрій Щербак — письменник і політик, Сергій Білоконь — автор книги «Масовий терор як засіб державного управління в СРСР. 1917—1941 рр.», Микола Жулинський — академік, літературознавець, письменник, Сергій Гальченко — видатний літературознавець, Володимир Василенко — юрист світового рівня, Олександр Палій — історик: дуже добре виступає і всім зрадникам по морді дає!
Далі: Іван Малкович — поет, власник видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», Михайло Слабошпицький — прозаїк, літературознавець, директор видавництва «Ярославів Вал», Євген Станкович — композитор, Валентин Сильвестров...
— ...блискучий композитор!..
— ...на один із моїх віршів він музику написав — цим пишаюся! — Мирослав Скорик — композитор... Потім найвідоміші письменники йдуть, які мені подобаються: Юрій Мушкетик, Василь Шкляр, чудова Софія Майданська, Оксана Забужко — і про цю велику нашу жінку не згадати не можна! Далі: Любов Голота — чудова редакторка газети «Слово Просвіти», Олександр Косенко — на мою думку, видатний поет із Кіровограда, який новаторською мовою з нашим народом зумів заговорити. Петро Кралюк, Леонід Кононович — це письменники, які саме тепер у «Ярославовому Валу» з’явилися, — видатні, їх потрібно читати.
Думаю, ви хочете мене запитати, кого найкращими українськими поетами всіх часів я вважаю...
— Вгадали...
— Це невідомий автор «Слова о полку Ігоревім», це Іван Котляревський — автор «Енеїди», звичайно ж, Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка, а серед представників нашої епохи найбільший український поет — Василь Стус. Похвалюся вам: він один із моїх віршів як своє життєве кредо визначив — я вам його прочитаю...
Не бійсь нічого, доки я з тобою.
Іди і правду людям говори!
Не жди ніколи слушної пори —
Твоя мовчанка може стать ганьбою!
Усе, що я тобі даю, бери
І певен будь: твій дух не вб’ють
злобою;
Мене ніхто не пом’янув клятьбою,
Хоч я водила в тюрми й на костри.
Лиш забували боягузи кволі,
Що сто раз гірший від вогню мій гнів,
Що мій проклін страшніший
від неволі.
Я — мати всіх, що згибли за свободу,
Я маю тисячі живих синів,
Я єсть Любов до рідного народу.
Цей ось твір Стус у листі до Андрія Малишка процитував і підкреслив: «Це моє кредо». Пам’ятаю, як Стус до мене прийшов, вірш про Україну приніс, я подивився і вигукнув: «Це геніально, ти хто?». Він у відповідь: «Аспірант, у Київському інституті літератури працюю». — «Цей вірш сховай, — я порадив, — ставай на ноги, дисертацію захищай...». Він мене не послухав і правильно зробив — не витримав. Він і Малишку писав, що права називатися народом, якщо на все це погодилися, ми не маємо... Блискучу написав п’єсу, яка триває вічно! Так цю нашу Хохландію ненавидів, що вирішив стояти до кінця.
Твори Стуса на Заході друкували, йому Нобелівську премію мали дати, але наша влада, московська, катів до нього скерувала, таку людину знищили, і те, що він видатний поет, безперечно.
Також Ліну Костенко слід назвати, Вінграновського, Драча, і, мені здається, людей, які здійснювали помилки, уміти розуміти й поважати треба. Я, наприклад, як свою особисту трагедію сприйняв те, що Драч до Януковича ходив і мене піти змушував. Я відрізав: «Іване, я не піду. Це ставленик Росії, чужа людина». — «Але ж до комуністів ти ходив!». — «Так, але тоді час інший був. Тепер у нас держава є своя, і права її зраджувати ми не маємо».
«У житті я багато разів помилявся, це правда, але в поезії бути щирим, правдивим намагався»
— І не пішли?
— Ні. Мені, до речі, не сам Янукович зателефонував, а губернатор Франківщини Василь...
— ...Вишиванюк?
— Так. «Слухай, — сказав, — Янукович у літаку тебе чекає. Він до Польщі летить, ти ж там послом був — він хоче, щоб ти з ним полетів, там виступив...». Я відповів: «Передайте йому, що я в Херсоні» — а сам у Києві був. (Усміхається).
— «Він ішов на Одесу, а вийшов до Херсона»...
— І я, до речі, єдиний із письменників на Майдані виступав...
— ...так, я пам’ятаю...
— ...а ще разом із Тягнибоком, Яценюком, мером нашим нинішнім у круглому столі брав участь. Там і Янукович, і Кравчук, і Кучма, і Ющенко були...
Янукович тоді до мене підійшов: «Дмитре Васильовичу, ви шо? Я ж вас біля себе бачити хотів, стільки разів кликав... Нам потрібно поговорити». Я запитав: «Про що?» — і він зрозумів, що розмови не буде.
— Найкращим українським президентом за 27 років незалежності, на ваш погляд, хто був?
— Це таке, я б сказав, дитяче запитання (сміється), тому що...
— ...найкращого ще не було?..
— Поки що ні. Належне Кравчукові віддати треба — коли був комуністом, він рухівську програму прийняв, до нас прийшов, незалежну Україну проголосити допоміг, президентські вибори виграв і країну правильним шляхом повів. Одне лише йому сказати хочу: «Леоніде Макаровичу, мені дуже прикро, що вас біля Юлії Тимошенко побачив, — подумайте про це, ви маєте себе поважати!».
Леонід Кучма теж великий президент — він книгу «Україна — не Росія» написав, її у Москві випустив і практично сам розпродавав...
— Її назва — це вже афоризм...
— А ситуація з островом Тузла? Як він Росії тоді відповідав сміливо, як справжній український президент! Кучма з Єльциним домовився, і подвійного громадянства в Криму не було, усі жителі громадянами України були, але він, як я вже сказав, пам’ятник Данилові Галицькому встановити відмовився... Кожного з них є за що похвалити, і у кожного прорахунки були.
А Ющенко? Він до Грузії, коли Росія напала, поїхав, її підтримав, стояв там...
— ...на площі...
— ...і не боявся! Я здивувався, що наша прем’єрка не поїхала, хоча вона теж грузинів підтримати мала...
Слухайте, я ж Юлію захищав! Коли її посадили, під стіни в’язниці приходив, «Розправитися з нею не дайте!» — кричав, тому що вважав, що Янукович — це її кат і ворог. Згадую, як я з нею говорив, коли вона за ґратами була: «Юлю, ви справжня українська патріотка, хто вас надихнув?». На моє «Слава Україні!» — «Героям слава!» — вона відповідала, але назвати нікого так і не змогла — ні Грушевського, ні Шевченка...
До неї у в’язницю німецькі лікарі приїжджали, і лікуватися вона їздила в Німеччину, ручкою в Харкові мені махала, куди як один із лідерів «Руху» я приїжджав... Лише потім зрозумів: Тимошенко до президентства готувалася, а Янукович її у в’язниці, волю КДБ виконуючи, тримав. Вийшовши на волю, вона стати президентом мала, тому що український народ її вже любив — почасти через те, що я її захищав... Лише потім, коли до всього цього почав придивлятися, це зрозумів.
...У житті я багато разів помилявся, це правда, але в поезії щирим, правдивим старався бути. Зараз ось Іван Малкович любовну лірику мою видає і дуже її хвалить. Ви знаєте, я її писав, бо хотів, щоб у нас теж любовна лірика була — як у Росії — Пушкін, як у Франції — Бодлер...
«Я сказав, що ноги у Гурченко, як у породистих арабських скакунів»
— На мою думку, ви — один із найкращих поетів за всю історію України. Згадую, як Людмила Гурченко, із якою ми дружили, мені ваші вірші читала. Вона українську поезію любила, а вашу особливо, адже саме ваші вірші стали піснями й у кінофільмі «Роман і Франческа» пролунали, у якому вона на студії Довженка знімалася. Вона мені розповідала, що своїх худих ніг дуже соромилася, навіть кілька пар панчіх надягати думала, і ось ви якось на кіностудії її зустріли і захопилися: «Ой, Гурченко! Ноги, як у породистого арабського коника!»...
— Так, я сказав, що ноги в неї, як у породистих арабських скакунів! — приємно, що ви згадали...
— Я також і з Дмитром Гнатюком дружив, і він мені багато різних історій розповідав — і як його брата, який знав кілька мов, замордували, у катівнях НКВС хребет йому перебили, і як самого Дмитра Михайловича у КДБ на Володимирській у Києві ретельно допитували... Так от, видатний, без перебільшення, український співак Дмитро Гнатюк мені зізнавався, що його улюблена пісня — «Два кольори», яку ви з композитором Олександром Білашем написали. Пам’ятаю, як на відкритті пам’ятника Дмитрові Михайловичу ви приголомшливі присвячені йому вірші читали.
Мій друже Дмитре, не поглине
Тебе земля й небес блакить,
Ти будеш в серці України,
Як пісня туги, що не спить.
Твій голос не помре ніколи,
Бо то не солов’їний плач,
То — сонце правди ясночоле,
Що пробивається крізь мряч.
Будив глибінні непокори
Народу нашого твій жаль,
І вічно сяятимуть гори,
Де ти знайшовсь, як пектораль.
Ніхто не заспіває краще,
Бо в твому голосі живе
Єство прощаюче, творяще,
Що гоїть рани, а не рве.
Ми зустрічались, як ушкали,
У тіні молота й серпа,
Та не співали, а мовчали
Понад могилами УПА.
Були ми, як зернята в жорні,
Та знали: нас не розітруть,
Нас прапори червоно-чорні
Згадають і самі знайдуть.
Самі знайдуть, як муки слова,
І як мого життя душа,
І як тривожних нот основа —
Великі сльози Білаша.
А ще тобі, несхитний княже
Всіх оперних на світі сцен,
Сорочка мамина розкаже,
Який од вишиття хосен.
Нас Україна позбирала,
Нам подих свій дали степи...
Мій друже Дмитре, тихне зала.
Співає вся планета. Спи.
— Ну а пісня «Два кольори», яку сміливо народною можна назвати, як народилася?
— Це початок 60-х років минулого століття був — ми з Білашем на комсомольському з’їзді сиділи, перший секретар ЦК КПУ Микола Вікторович Підгорний виступав і Драча лаяти почав: мовляв, «Балада про свіжовипрані штани» — не поезія. Я вигукнув: «Миколо Вікторовичу, це велика поезія, а Іван Драч — великий поет!». Зал онімів! Підгорний запитав: «Хто це там так кричить?». Йому відповідають: «Павличко». — «Ах, ну, якщо Павличко, нехай так і буде» — ось як я поводився, але не це важливо, а те, що в залі дівчину я побачив, на плечах якої хустка була — чорна, із червоними трояндами. Одну строфу про червоне і чорне у мене вже у 50-ті роки було написано, але далі робота не рухалася. Я ту строфу забув, сиджу і новий вірш пишу:
Як я малим збирався навесні
Піти у світ незнаними шляхами, —
Сорочку мати вишила мені
Червоними і чорними нитками...
Щойно я це написав, Білаша смикнув за рукав: «Сашко, тікаймо із цього з’їзду — для чого він нам здався?». Зима була, сніг глибокий... Ми у Ворзель, у Будинок творчості композиторів, вирушили, там ще Георгій Майборода був... Одне слово, першу строфу Сашкові приблизно о 13.00 я віддав, а вже о 16.00 весь текст приніс, а він уже грає! «Це блискуче!» — говорить, і мало не плаче, так через слова переживає:
Мені війнула в очі сивина,
Та я нічого не везу додому,
Лиш згорточок старого полотна,
І вишите моє життя на ньому...
Але, знаєте, у чому річ? Я пісню, яку ми в УПА співали, згадав:
Прапор червоно-чорний —
це наше знамено,
Червоне — то кохання, а чорне —
пекла дно!
Усі дівчата знають пекельні барви ці,
Забути їх не можуть, чорти ми лісові!
Гей-гу, гей-га — чорти ми лісові!
Глибоке коріння у нашої із Сашком пісні було, і тому оборонятися, відбиватися довелося...
«Гнатюк мені телефонує: «Я Шелесту передав, що в пісні «Два кольори» нічого змінювати ти не будеш. Він сказав: «Павличка я добре знаю — це така свиня! Ніколи не поступиться!»
— Скільки ж часу на написання пісні пішло?
— Один день — це божественне осяяння було, і ми її одразу Гнатюкові віддали, а ще вуличним музикантам на вокзалі, щоправда, вони в іншому ритмі почали, але я сказав: «Так, як тут написано, співайте!». Вони мелодію одразу підхопили, і ми щасливі були: це і на вокзалах, і в ресторанах будуть виконувати, а виконання Гнатюка майже рік довелося чекати. Він мені зателефонував (Білаш і тоді поруч був), коли в Жовтневому палаці концерт до річниці революції готували, і сказав: «Дмитре, нагорі важлива людина є — вона каже, що пісня ця не радянська, останній куплет переробити треба. Не може бути, щоб у радянської людини наприкінці життя нічого, крім «згорточка старого полотна» не було, а загалом усе інше непогано, вона схвалює». — «Дмитре, — кажу (а сам на Білаша дивлюся, у якого аж заходили жовна: не дай боже виправляти погоджуся), — людині тій передай, що я ні слова, ні коми не зміню: хочеш — співай, не хочеш — не треба».
Назавтра Гнатюк знову телефонує: «Ну, ти ж знаєш, це Шелест. Я йому твої слова передав і почув: «Павличка я добре знаю — це така свиня! Ніколи не поступиться! — вилаявся і махнув рукою: — Добре, співай!».
У залі нас, коли Гнатюк цю пісню вперше виконав, не було, але ми дізналися: люди встали! На біс виконувати довелося, так пісня сподобалася. Ми з Білашем зрозуміли, що велику річ написали, але я його застеріг: «Радіти рано — біда все одно прийде».
Велику роль тоді Євген Марчук зіграв, тому що до ЦК один мій друг, письменник, звернувся: мовляв, це бандерівська пісня, червоне і чорне — це ж прапор УПА! Марчук фактично мене врятував, у ЦК відповідь на їхній запит надіславши, мовляв, нічого в цій пісні націоналістичного немає, але, якщо ми заборонимо, буде, тому краще не чіпати.
Співали всі, хто міг і хотів, пісня в народ пішла, і тут раптом нас із Сашком директор партійної школи запросив на вечір. Ми «Два кольори» заспівали вдвох, у залі перші секретарі райкомів сиділи, аплодували, щоправда, холодок якийсь відчувався, а потім директор попросив: «Хлопці, у мій кабінет зайдіть, цю справу треба відсвяткувати. Там вечерю для вас приготували, почекайте мене».
Заходимо ми — двоє молодих кадебістів сидять. Кажуть: «Дмитре Васильовичу, Олександре Івановичу, ну, ми-то знаємо, що ви бандерівцям гімн написали (а частка правди в цьому була, тому що, коли Гнатюк цю пісню в Канаді виконував, у залі таке творилося!). Ви, товаришу Білаш, зі сходу, але ж товаришеві Павличку, що таке червоне та чорне, добре відомо... Заборонити цю пісню співати ми не можемо, але і ви не повинні, як сьогодні, де треба і де не треба. Утримайтеся, про себе подумайте, чи варто — через пісню? Усе одно нікому особливо вона не потрібна...».
Я стрепенувся: «Як не потрібна? Та її весь Радянський Союз співає, і російські співаки теж!». Так і було — популярною вона миттєво стала. Одне слово, вони залякували нас, залякували, і врешті-решт ідея у мене з’явилася: «А прапор Паризької комуни який був — ви забули?». Вони мовчать. «Так от, щоб ви знали, — червоно-чорний!». Усе, розмову закінчено...
Виходимо на вулицю, і Сашко каже: «А точно червоно-чорний, ти впевнений? А якщо це не так?». Я засумнівався: «Не знаю!». Додому перевірити побіг, дружині з порога кричу: «Рятуй! Енциклопедію дай, прапор Паризької комуни подивитися треба!».
— І виявилося?
— Червоно-чорний, і це мене врятувало на перших порах. Перед Маланчуком у ЦК головним ідеологом хімік відомий був, як його?.. (Федір Овчаренко. — ГОРДОН). Ну, не важливо — важливо те, що він теж вважав, що пісня антирадянська. Нас намагалися притиснути, але з поясненням про прапор Паризької комуни якось простіше було. Виступаючи, я завжди говорив, що цю пісню не як політичну, а як філософську, про життя, я написав, про те, як людина дитинство згадує, коли «війнула в очі сивина», та й не тільки дитинство, може, і важкі роки — усе одно вони наші, вони нам дорогі.
«Смерть дочки як смерть учительки я пережив — світ вона глибше, ніж я, розуміла»
— Складне запитання вам поставлю... Ваша донька Соломія, одна з найкращих українських літературознавців, культурологів, на початку нульових трагічно загинула — що сталося і як ви це пережили?
— Мені важко про це говорити, занадто важко, як і раніше, боляче, до кінця пережити цього не зміг... Є у мене вірш «До Соломії», у 2000-му написаний — саме тоді, коли вона померла.
О моя донечко, о моя мамо,
Я від смерті твоєї мертвий так само.
Думки мої всохлі стоять, як бадилля,
Лякають мене моїх слів сухожилля.
Збрехала до хати прибита підкова,
Скарав мене Панбіг жорстокий Єгова.
Минуле моє відвернулось од мене,
Майбутнє, мов око в обіймах більма.
Є форма прекрасна, а зору нема.
О моя донечко, о моя нене!
О моя донечко, мудра дитино,
Вмита сльозами тяжка домовино.
Світе, відкритий твоїми думками,
Із ластівками та Соловками,
Світе великий новітнього Духу,
Дай мені хліба твойого окруху.
Дай мені вийти звитяжцем із бою,
Влитися в слово нових поколінь,
Що мряву стару обертає в світлінь.
Дай мені бути по смерті з тобою!
Смерть доньки як смерть своєї вчительки я пережив... Вона часто мені казала: «Перестань перекладати — своє пиши!». Перекладав я, напевно, занадто багато, але що вже тепер... Соломія абсолютно сучасною людиною була, світ вона глибше, ніж я, розуміла. Вільно англійською говорила, причому із третього класу — ще до того, як у Київ ми переїхали, я її в гурток англійської записав, а в Києві столичною педагогікою донька просто вбита була, бо вчителька української мови на уроці не «майже», а «пошти» говорила. Соломія її виправила: «Не треба так — це неправильно», а та у відповідь: «Якщо така розумна, іди і урок веди!». — «Добре», — Соломія відповіла і провела!
Вона дуже освіченою людиною була — наукові статті не про українських письменників, Шевченка чи Франка, почала писати, а про англомовних авторів, і в українське літературознавство як професор американської літератури прийшла. Коли до мене в Польщі вона приїжджала, чому мене вчила — їй здавалося, що я надто емоційний, неправильно поводжуся, а триматися так треба, щоб усім було зрозуміло: я не тільки з України сюди приїхав, а й з Америки, інших країн: посол України на Заході...
Я англійську вивчив і всі сонети Шекспіра переклав, самостійно всі підрядники склавши, і це теж із її подачі. Це мені багато дверей відкрило — я приходив, говорив, що сонети Шекспіра переклав, на коліна, образно кажучи, ставав, і мені допомагали. Припустімо, когось в Америку випустити треба було — я до посла йшов, що переклав Шекспіра, говорив, прохання своє викладав, і відмовити він не міг: «Звичайно-звичайно!» — багатьох наших людей у Штати так відряджав.
Соломія — це мій Бог! Це щастя, коли батько на свою дитину покластися може: не в матеріальному сенсі — у духовному. Вона просто говорила: «Тату, цього робити не можна» — і я її слухав...
«Людина, яка не співає, — не людина»
— Дмитре Васильовичу, вам 90 років: вік свій ви як відчуваєте?
— Та намагаюся не відчувати, забувати про те, що я такий солідний чоловік, намагаюся (усміхається), бігати себе змушую. Мій друг Юхновський щодня 10 кілометрів проходить, а може, і пробігає — я не настільки, але теж рухливий. Найбільша моя біда, що від керма відлучений, — машина є, але вона іржавіє, нею я не їжджу...
Знаю, що багато ще маю зробити, і ці плани мене підтримують. Ніколи не скаржуся, тому що, щоб мене як старого сприймали, не хочу. Я молодий і померти молодим хочу! «Щасливий той, хто помре молодим» — це римська приказка, і римляни мали рацію: поки молоді, ви живете повноцінним життям.
— Цікаво, а які вірші зараз, у 90, ви пишете? Щось прочитати можете?
— Прочитаю, звичайно. Рік тому вірш терцинами написав — це італійська форма віршування, якою, крім мене, в Україні Іван Франко володів. Нещодавно я ще один твір терцинами написав — «Три слова» він називається («Армія. Мова. Віра») — його в «Слові просвіти» надрукували, а цей вірш «Данте» називається.
Данте, як відомо, великий італійський поет, автор «Божественної комедії» — її українською багато хто перекладав, але найкраще за всіх, на мою думку, Максим Стріха. Він тепер заступник міністра освіти, я дуже його поважаю, і Данте, на мій погляд, вельми сучасна фігура.
Про «Пекло» думаю. «Великий Данте,
Скажи, чи всю ти виспівав свою
Печаль, що сяє, наче діаманти,
В твоєму «Пеклі», де горять мужі,
Боги, тирани, вбивці, окупанти...
Ти бачив пекло на часів межі,
Його тобі показував Вергілій
Правдиві образи — не міражі.
А я в добі вродивсь осатанілій,
Де всі, тобою спалені, живуть,
І на планеті, в битвах обгорілій,
Нових, проклятих війн вітри гудуть.
А людяність, рятована тобою,
Паде в рови. Перемагає лють.
Вже зрада не вважається ганьбою.
Забутий сором, виставлений страм.
Монтує людство проти Бога зброю
І випробовує край Божих брам.
Все продається: океани й весла,
По храмах — чвари, боротьба, бедлам;
Сліпці співають, що любов воскресла,
А та любов у банках, на замку,
Вона шанує кілерів ремесла,
Невинна, мабуть, тільки в сповитку.
А далі все життя сумне, тремтяче
В брудному паперовому вінку.
Де ж я тепер? Життя минулось наче,
А я — в УПА, на стежці лісовій.
Я досі чую — мати моя плаче,
Бо я спалив своїх жадань сувій.
А твоє «Пекло», Данте, — не фантоми,
І все не під землею — на землі,
Це світ, де правлять європейські гноми
Та хижі азіяти-москалі...
Вже скоро атомні озвуться громи,
Все задихнеться в полум’ї й золі...».
Поет мовчав, не дивлячись на мене,
Вінок лавровий знявши з голови,
Він прошептав: «Це пекло незнищенне!
Воно твоє. Сховайсь в його рови!».
— Дмитре Васильовичу, дякую. Ви знаєте, незадовго до свого 90-річчя Дмитро Гнатюк вашу пісню «Два кольори» мені співав, і я подумав, що було б чудово, якби ви, автор, який, наскільки я знаю, добре співає, хоча б куплет і приспів виконали...
— Гаразд! О-о-ох, як же почати?.. (Співає).
Як я малим збирався навесні
Піти у світ незнаними шляхами, —
Сорочку мати вишила мені
Червоними і чорними,
Червоними і чорними нитками.
Мені війнула в очі сивина,
Та я нічого не везу додому,
Лиш згорточок старого полотна,
І вишите моє життя,
І вишите моє життя на ньому.
Колись я краще цю пісню виконував — тут нижче треба було, а я високо почав, вибачте. Наступного разу прийду до вас і своїм голосом заспіваю, а не цим, який десь підчепив. (Усміхається).
Співати я люблю і любив і вважаю, що людина, яка не співає, — не людина: коли ти співаєш, в інший вимір, створений поезією, піснею, переносишся! Наш народ дуже музичний, співучий, ми не гірше за італійців співаємо, і наша мова такою само музичною, як італійська, визнана. Це мовознавець і філолог Іван Ющук сказав, що доводить: українська мова одночасно з латинню виникла, це мови-сестри. Коли Рим будували, звідки ці люди прийшли? Думка вчених є, що звідси, з цієї місцевості, від Карпат до Дніпра. У латинській мові, в усякому разі, ті самі відмінки, той самий синтаксис, тисячі слів у нас спільні!
Хочу вам сказати, що я людина, яка вірує, але у вищі сили вірю, яких ми ще не розпізнали. Знаєте, де вони виявляються? У піснях, коли людина не просто просить: «Поїсти дайте!», а співає, розумієте? (Усміхається).
...Забув: серед нашої української еліти один єврей є — я про Портникова. Він із нашими політичними діячами зустрічається, як вчиняти, їм підказує, і вони його слухають. І про вас не можу не сказати, про те, що ви робите, про те, зі скількома людьми, видатними українцями, росіянами, представниками інших народів, спілкуєтеся. Тим паче, що й про мене колись згадали в розмові із Драчем. Він, найкращих українських поетів перераховуючи, про мене забув, а ви додали: «Дмитро Павличко...».
Я за цю розмову дуже вам дякую і сподіваюся, вона не остання. Ми з вами повинні зустрічатися, зобов’язані!